Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Turboahtimen toiminta

Turboahdin

Turboahtimien varaosia

Turboahtimien varaosia

Turboahtimien varaosia

Turboahtimien varaosia

Turboahtimien kunnostus koneistoa

Turboahtimien kunnostus koneistoa

Tutustu oheisessa videossa Bosch Mahle turboahtimen toimintaan.

Turboahtimen toiminta

Turboahdin on komponentti joka lisää moottorin tehoa. Turbo toimii pakokaasulla joka tulee moottorista. Turboahtimen toiminta rakentuu turbiinin ja kompressorin ympärille. Turbiini tuottaa voiman kompressorille joka ahtaa ilmaa moottorille.

Turboahdin on patentoitu vuonna 1905 ja nykyisetkin turboahtimet pohjautuvat edelleen tähän keksintöön. Turboahtimia voi ostaa rikkoutuneen turboahtimen tilalle joko täysin uusina tai kunnostettuina.

Turboahtimen siipipyörät (turbiini ja kompressori) ovat kiinnitettyinä samaan akseliin. Molemmat siipipyörät sijaitsevat omissa koteloissaan, joita nimitetään kompressori- ja turbiinipesiksi. Akseli on laakeroitu turboahtimen runkoon. Laakereita voidellaan moottoriöljyllä jota varten turbossa on moottoriöljylle sisääntulo ja poistolinja. Auton moottoriöljy kiertää turboahtimen kautta ja tästä syystä on ehdottoman tärkeä, että autossa käytetään laadukkaita öljyjä ja sitä on aina riittävästi. Öljylinjojen tulee olla myös ehjät, jotta turboahdin saa tarvittavan määrän öljyä. Turbon akselin katkeaminen, sekä laakereiden tuhoutuminen johtuu lähes aina öljynkiertohäiriöstä. Kunnostuksen yhteydessä uusitaan akseli, laakerit ja siipipyörät.

Turbiini- ja kompressoripesät ovat irroitettavissa rungosta ja ne voidaan vaihtaa eri kokoisiksi. Kunnostuksen yhteydessä kotelot koneistetaan ja ns. custom -töiden yhteydessä kotelot koneistetaan suuremmiksi, jolloin voidaan käyttää suurempia turbiini- ja kompressorisiipiä. Turboahdin kiinnittyy moottorissa pakosarjaan, imusarjaan ja öljylinjoihin.

Muuttuvageometrinen turboahdin on samanlainen kuin tavallinen turboahdin, mutta sen sisällä pakopesässä on siivet, jotka muuttavat asentoa. Näin saadaan diesel-moottoreidessa vääntö alkamaan jo alemmilla kierroksilla.

Eri valmistajat käyttävät muuttuvageometrisistä turboista hiukan eri nimityksiä. Garrett on nimenyt omansa VNT-ahtimiksi, Borg Warner VTG-ahtimeksi ja Holset VGT-ahtimeksi. Kaikki muuttuvageometriset turboahtimet ovat perinteiseen tapaan täysin huollettavissa ja varaosia löytyy useilta eri valmistajilta.

Muuttuvageometrisiä turboahtimia on valmistettu vuodesta 1990 ja tänä päivänä lähes kaikki ajoneuvot ovat varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella. Turbotukku.com maahantuo alkuperäiset autovalmistajien valitsemat turboahtimet täysin uusina sekä kunnostettuina

Kun etsitte turboahdinta rikkoutuneen tilalle niin ottakaa aina yhteyttä meihin joko soittamalla aukioloaikoina tai lähettämällä tarjouspyyntö ympäri vuorokauden varaosahaku kaavakkeellamme.


Turboahdin kompressoi ilmaa moottorille. Turboahdin tuottaa sylinteriin ilmaa kuin vapaasti hengittävä moottori, jolloin moottorille voidaan syöttää enemmän polttoainetta. Moottorin polttaman ilman ja polttoaineen seoksen tuottama energia synnyttää mekaanisen voiman. Enemmän polttoainetta ja ilmaa ohjaamalla moottoriin saadaan enemmän turboahtimen tuottamaa voimaa.

Turboahdin käsittää seuraavat osat: turbiinikotelo, turbiniakseli, kompressorikotelo ja kompressorisiiven. Turboahdin on varustettu yleensä hukkaportin ohjauskellolla tai muuttuvageometrisellä johdinviisikon ohjauskellolla. Muuttuvasiipisiä turboahtimia kutsutaan yleisesti VNT-turboahtimiksi.

Turboahdin pyörittää turbiiniakselia pakokaasun hukkaenergialla. Turbiiniakseli on liitetty turboahtimen kompressoriin. Kun turboahtimen akseli pyörii se sekoittaa ilman ja polttoaineen poltettavaksi. 

Turboahtimen turbiiniosassa on turbiiniakseli ja turbiinikotelo, johon pakokaasu johdetaan ja sen tuottama energia käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kuin siitä syntyvä kaasu päätyy pakoputkistoon. 

Turboahtimen kompressorin osia ovat kompressoripyörä ja kompressorikotelo. Kun turboahtimen kompressoripyörä pyörii kotelossaan se imee ilmaa ja nostaa ilmanpainetta ylipaineeksi. 

Turboahtimen pyörintänopeus tulee olla hyvin korkea, jotta ilmaa voidaan ahtaa. Turboahdin pyörii toimiessaan jopa 170.000-200.0000 kierrosta minuutissa. Turboahtimen pyörintään tarvittava voima syntyy moottorissa tapahtuneessa palotapahtumassa. Tämän vuoksi lämpötila turbiinikotelossa kohoaa erittäin korkeaksi. Turboahdin käy todella kuumana ja diesel-käyttöisissä ajoneuvoissa turboahtimen lämpötila voi nousta jopa 800:aan asteeseen.


Täysin uusia alkuperäisiä PSA 1.6 80kw moottoriin ensiasennukseen valmistettuja Garrett turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Täysin uusia alkuperäisiä PSA 1.6 80kw moottoriin ensiasennukseen valmistettuja Garrett turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Täysin uusia alkuperäisiä Garrett turboahtimia

Täysin uusia alkuperäisiä Garrett turboahtimia

Täysin uusia alkuperäisiä Audi / Volkswagen KKK turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Täysin uusia alkuperäisiä Audi / Volkswagen KKK turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Täysin uusia alkuperäisiä Audi / Volkswagen KKK turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Täysin uusia alkuperäisiä Audi / Volkswagen KKK turboahtimia suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Turbotukku.com kunnostuttama Audi 2.0TDi ensiasennus turboahdin kunnostettuna suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Turbotukku.com kunnostuttama Audi 2.0TDi ensiasennus turboahdin kunnostettuna suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Turbotukku.com kunnostuttama PSA 1.6 66kw / 80kw ensiasennus turboahdin kunnostettuna suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Turbotukku.com kunnostuttama Volvo V70 120kw 2400cc ensiasennus turboahdin kunnostettuna suoraan Turbotukku.com varastosta Helsingistä!

Turbotukku.com kunnostuttama Garrett ensiasennus turboahdin Hella sähköisellä vnt-johdinsiivikon säätimellä. Nämä ensiasennus turboahtimet ovat erikoisosaamistamme! Tarkastamme ja kunnostamme sähköiset säätimet ahtimen mekaanisen puolen lisäksi. Usein riittää pelkkä säätimen kunnostus!!

Turbotukku.com kunnostuttama Garrett ensiasennus turboahdin Hella sähköisellä vnt-johdinsiivikon säätimellä. Nämä ensiasennus turboahtimet ovat erikoisosaamistamme! Tarkastamme ja kunnostamme sähköiset säätimet ahtimen mekaanisen puolen lisäksi. Usein riittää pelkkä säätimen kunnostus!!